Potřebujete zachránit utopené sportovní náčiní? Tady je pár rad

7. 06. 2013 11:56:38
Velká voda se přehnala v posledních dnech přes stovky českých domácností, zaplavila sklepy a mnohým z nás na několik dní věznila pod svou hladinou osobní věci. Možná i proto se nyní řadě z vás bude hodit pár rad jak kola, lyže, brusle nebo domácí posilovnu zachránit po povodních.

Kola jsou na vodu připravena, ale vyčistit se musí

Vyčistit rám, zkontrolovat ložiska, namazat řetěz a vysušit sedlo. U kola, které zůstalo několik hodin nebo dní pod vodou, musíme akutně vyřešit celou řadu věcí. První, co musíme udělat, a to se nebavíme jen o kole, je věci odnést ze zaplavené místnosti. Vlhkost se v ní bude držet ještě dlouho a my potřebujete na záchranu věcí především sucho.

Kvalitnější kola mají podstatnou výhodu, jejich ložiska jsou vodotěsná. I tak se ale do nich mohlo dostat jemné bláto, a tak je potřebujeme vysušit a zkontrolovat. Podobně bychom měli postupovat u všech částí kola. Například rám, na kterém voda může způsobit největší škody, je potřeba demontovat a vysušit. Těžko totiž jeho poškození a vniknutí vody objevíme pouhým okem.

Je pravda, že z rámu za běžného provozu voda postupně vyteče, ale malá zrnka bláta zůstanou. Zvlášť náchylný k poškození je pak ocelový rám. Ostatní části kola jsou už na styk s vodou připraveny. Přesto například přehazovačku je potřeba zkontrolovat dříve, než budeme mít problém s řazením.

U levnějších kol nejsou většinou ložiska kol vodotěsná, jen namazaná vazelínou, která však při větším množství vody začne tvořit emulzi. Proto, pokud bude kolo delší dobu pod vodou, doporučuji ho celé rozebrat, vysušit a znovu seřídit.

Každé kolo se dá zachránit, nanejvýš budeme muset například vyměnit nasáklé sedlo nebo dokoupit několik součástek. Kolo je obecně proti vodě odolné, ovšem hodně uškodit mohou nánosy bláta. Ty pokud možno co nejdříve očistěme proudem vody.

Lyžím zreznou hrany a bláto se schová do vázání

Lyže musíme co nejrychleji přenést na suché místo. Ideálně je pak intenzivně sušit a odmontovat vázání. Pokud si nevěříme, není problém je svěřit autorizovanému servisu. Tam vázání vyčistí od bahna a znovu ho seřídí. U starších dřevených lyží je velké nebezpečí, že dřevo vodu absorbuje a lyže začnou bobtnat. To bohužel vede často k jejich nenávratnému poškození.

Inline brusle nesušte fénem, nechte působit jen větrání

Základní upozornění při „záchraně“ vašich utopených inline bruslí, nesušte je fénem. Ložiska a anatomii boty by mohlo prudké sušení narušit. Vlhké brusle potřebují suchou místnost a několikadenní působení teplého vzduchu, případně vložení tzv. teploušů.

Dá se očekávat, že se voda dostane do ložisek v kolečkách brusle, proto je potřeba kolečka i ložiska demontovat, vyčistit a pak po důkladné kontrole opět vrátit na místo.

Náročné je sušení vnitřní vložky brusle, která nelze často vyjmout a nacucaná vodou začne brzy zapáchat. V této chvíli musíme být trpěliví a postupně sušit. Je to pracnější, ale pokud chceme na těchto bruslích ještě jezdit, jiná cesta není.

Domácí posilovně hrozí vnitřní koroze, musíme ji hodně sušit

Nejnáročnější na obnovení své funkce po povodních bude domácí posilovna. Stroje bývají z železa či ocele, a tak hrozí vnitřní koroze. Dá se očekávat, že se voda dostane dovnitř rámů. Jedno z řešení, jak ji dostat ven, je vyvrtat malé dírky na nejnižších místech stroje. Voda vyteče, ale nám tím začíná další práce. Musíme ložiska, klatky a další části stroje rozebrat a postupně vysušit, vyčistit a promazat.

Stroje nejsou ani v nejmenším přizpůsobeny kontaktu s vodou, jejich ložiska už vůbec ne. Lanka budou nasáklá, nestačí tak jen povrchové vysušení. Nechme stroje delší dobu v suchém prostoru, nechme proudit teplý vzduch a zbavme se vlhkosti. Jedině tak se stroje časem budou moci opět používat.

Čtyři základní rady, jak zachránit „utopené“ sportovní náčiní:

1. U kola je důležité demontovat rám, vysušit a zkontrolovat, zda v něm nejsou zbytky bláta.
  2. Demontujme vázání u lyží, nechme si ho zkontrolovat v autorizovaném servisu a nechme znovu seřídit.
  3. Brusle nikdy nesušme fénem, narušíme jejich ložiska a anatomii boty. Nechme je sušit jen teplým větráním.
  4. Posilovací stroj se musí rozebrat na jednotlivé součásti a pečlivě vysušit, vyčistit a promazat.
Autor: Michal Folkman | pátek 7.6.2013 11:56 | karma článku: 13.11 | přečteno: 1520x

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.80 | Přečteno: 593 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 528 | Diskuse
Pracuji jako interní školitel pro síť prodejen Intersport a jsem odborníkem na sportovní vybavení a výživu. Vystudoval jsem FTVS na UK v Praze, působil jako kondiční fitness trenér a nutriční poradce. Jako aktivní sportovec se účastním závodů Českého poháru, mistrovství republiky a Ironmana v triatlonu. Jsem pravidelným účastníkem Jizerské 50 a cyklistických MTB závodů a maratonů. Společně s dalšími kolegy jsem zapsán v knize českých rekordů v nepřetržité spinning jizdě. Vydrželi jsme jet 5 dní.

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...